Norske forskere: Kaffe er sundt

Fredag d. 26. maj 2006 kl. 08:43 af doli for TV 2 Nyhederne

Kaffe er godt for helbredet. Sådan lyder den overraskende konklusion fra et hold forskere i Norge. De mener, at man roligt kan drikke op til fire kopper om dagen.

Årsagen er at folk får 60 procent af antioxidanterne fra kaffe. I hvert fald i den typiske sammensætning af kosten i Norge, viser forskning fra Oslo Universitet ifølge forskning.no. Resultaterne viser, at kvinder, som drikker 1 til 3 kopper kaffe om dagen, har 20-25 procent lavere risiko for hjerte/kar sygdomme samt for gigt og andre betændelseslidelser.

Undersøgelsen omfatter data fra et amerikansk studie af 27.000 ældre kvinder, som blev fulgt i 15 år.

"Det var en utrolig overraskende observation. Jeg troede først, at vi havde lavet en fejl", siger Rune Blomhoff, professor ved Oslo Universitet. Men efter en nærmere gennemgang fastholder Blomhoff og hans kolleger konklusionen.

Den positive effekt forsvinder for dem, der drikker flere end fem kopper kaffe dagligt.

Tidligere forskning har antydet flere negative effekter ved kaffe - blandt andet en svagt øget risiko for kræft

Forskningen er udført af Avdeling for ernæringsvitenskap på Universitetet i Oslo.

Print artikelSend til en ven Del på facebook